Start » Affärsresor » Vad händer med affärsresenären?
Affärsresor

Vad händer med affärsresenären?

Affärsresenären på flygplats
Affärsresenären på flygplats
Foto: Unsplash

Rese- och mötesindustrin är under ständig utveckling när det kommer till trender, miljöer, kostnader och kommunikationsfrågor. I expertpanelen tar vi upp de utmaningar och möjligheter som branschen står inför samt vad som kommer att generera störst värde för företagen och dess affärsresenärer:


American Express Global Business Travel

Vad kan göras för att förbättra och förenkla affärsresan utan drastiska kostnadsökningar?

Genom att utnyttja ny teknik går det att göra affärsresan enklare och bekvämare utan att öka kostnaden för sin arbetsgivare. På GBT erbjuder vi våra kunder Enkelhet genom smart onlinebokning ”dörr-till-dörr”, mobilapplikation och chatt; Trygghet i form av dataisäkerhetoch proaktiv hjälp vid reseavbrott samt utmärkt Service från våra erfarna medarbetare.

Vilka nya samarbeten behövs för att skapa en fullt sammankopplad värdekedja både före, under och efter resan?

Det ökade utbudet av tjänster och priser är bra för företag och resenärer men leder också till fragmentering. Vår strategi är att äga den teknologiska plattformen som ligger till grund för allt vi erbjuder våra kunder. Det möjliggör snabbare utveckling av produkter, tjänster och funktioner. Vårt fokus är att aggregera mer och nytt innehåll, lansera nya funktioner i onlineverktyg och mobilapplikation samt koppla ihop bokning med reseräkning i ett verktyg.

Vilka är de största utmaningarna med förändrade distributionsmöjligheter?

Som ledande affärsresebyrå gör vi så mycket mer än erbjuder bokning. Vi säkerställer relevant content i samtliga bokningskanaler med fokus på företagets resepolicy och egna avtal. Om något händer på resan hjälper vi pro-aktivt företaget och resenären. I tillägg integrerar vi faktura- och betalningsflöden samt reseräkningshantering, allt för att göra reseprocessen så effektiv som möjligt.

På vilket sätt kan digitaliseringen leda till nya behov av kommunikation?

För att hjälpa affärsresenärer att vara effektiva och produktiva gäller det att förse dem med relevant information och förslag utifrån egna preferenser, företagets policy och baserat på tidigare resor, i samtliga bokningskanaler och vid rätt tidpunkt. Genom att kombinera resekonsultens expertis och AI-driven teknik har vi nu möjlighet att ge våra kunder en oöverträffad kombination av bekvämlighet och relevans i vår kommunikation med resenärer.

avatar

Christer Nordlund

VP och General Manager, NordicAmerican Express Global Business Travel (GBT)

Foto: Annelie Nygårds


Quality Hotel

Vad kan göras för att förbättra och förenkla affärsresan utan drastiska kostnadsökningar?

Som hotell vill vi gärna förstå i vilket syfte du reser och vilka specifika behov du har på din resa – så vi kan ta ansvar för hela din vistelse. Det enklaste sättet att åstadkomma det är genom att du som gäst kommunicerar direkt med det hotell du bokat – eller ännu hellre tecknar avtal med en kedja. Genom lojalitet och avtal kan vi skräddarsy din upplevelse och inte bara undvika drastiska kostnadsökningar, utan faktiskt sänka dina kostnader.

Vilka nya samarbeten behövs för att skapa en fullt sammankopplad värdekedja både före, under och efter resan?

Quality Hotel jobbar både som kedja och lokalt på hotellen med omfattande hållbarhetsinitiativ – och inom det området finns utrymme för att effektivisera och koordinera samarbeten mellan till exempel våra gäster, miljösmarta färdmedel och de företag våra gäster besöker.

Vilka är de största utmaningarna med förändrade distributionsmöjligheter?

De bästa villkoren och priserna får du genom att eliminera mellanhänder och teckna avtal med ett hotell eller en kedja. För oss handlar det om att jobba med en ”Second Visit Strategy” – du bor hos oss och vi vill fånga upp vad som gjorde dig nöjd och om det finns utrymme för förbättring. Nästa gång du besöker oss kan vi då säkerställa att dina behov är tillgodosedda och optimera din resa. Mellanhänder som resebyråer och digitala plattformar försvårar nästan alltid kommunikationen med våra gäster.

På vilket sätt kan digitaliseringen leda till nya behov av kommunikation?

Den digitala världen förändras snabbt och det gäller att ständigt vara på tå och hänga med i nya trender. Vårt systerbolag eBerry jobbar ständigt med att förnya och förbättra hotellupplevelsen genom att överlappa den bästa digitala upplevelsen med den fysiska.

avatar

Christel Ericsson

Hotelldirektör, Quality Hotel Friends

Foto: Quality Hotel Friends


FCM Travel

Vad kan göras för att förbättra och förenkla affärsresan utan drastiska kostnadsökningar?

Reser ni frekvent, rekommenderar vi ett samarbete med en TMC. Teknologin som används effektiviserar resehanteringen och lämnar tidskrävande processer och administrativa uppgifter. Vi skräddarsyr ett online ”booking tool” som säkerställer er resepolicy och gör bokningen enkel och trygg. Detta ger resenären direkt feedback om resan ligger i linje med företagets resepolicy, men även summering av alla resor i förhållande till olika KPIer.

Vilka nya samarbeten behövs för att skapa en fullt sammankopplad värdekedja både före, under och efter resan?

Resenärsdata kopplas mot olika aktörer, så bokning och betalning kan ske effektivt. Företaget har en ”portal” med reseprodukter med en gemensam betalnings- och rapporteringslösning. Bokningsdata sammanställs för rapporter och analys till företaget. Många aktörer är idag sammankopplade och affärsresebyrån agerar som ”spindeln i nätet” – vi säkerställer att trejdepartslösningar finns integrerade i befintliga lösningar. I en högteknologisk värld är det lätt att glömma den personliga servicen, oavsett bokad produkt.

Vilka är de största utmaningarna med förändrade distributionsmöjligheter?

Det är viktigt att vi som affärsresebyrå ger en översikt med tillgängliga priser så att ni känner er trygga med ert val. GDSer är en naturlig del gällande distribution av reseprodukter, men idag har vi direktintegreringar med andra reseleverantörer för att erbjuda det som efterfrågas. Det kräver att vi använder oss av teknologi som NDC som är initierat av IATA gällande flygbiljetter. Tekniken ger oss flygbolagens bästa erbjudande och möjligheter att enklare sälja deras tilläggstjänster.

På vilket sätt kan digitaliseringen leda till nya behov av kommunikation?

Vi måste kunna kommunicera via chatbots som vår produkt SAM, som tillsammans med AI kan föra en intuitiv dialog med resenärer gällande t.ex. förseningar. Bokning kommer också kunna göras via ”voice service”, istället för att boka via en online booking tool eller email.

avatar

Bodil Månsson

Managing Director, Nordics FCM Travel solutions

Foto: FCM Travel solutions


Nästa artikel