Människor måste möta människor för att göra affärer. Med det i åtanke är det inte så konstigt att affärsresandet ökat med 5,8 procent mellan 2016 och 2017.
Samtidigt står branschen inför stora teknologiska förändringar där data kan göra upplevelsen ännu mer personlig samtidigt som behovet av kundflexibilitet ökar.
Vår värld växer och med det följer ett ömsesidigt ekonomiskt beroende som alltid kommer att ge en kontinuerlig ström av affärsresenärer. Vissa möten går att avhandla via virtuella kanaler, men någon gång måste mötet ske fysiskt. Samtidigt bör man inte bortse från att affärsresebranschen är en bransch i ständig förändring. Det går tillbaka till faktorer som tillväxten inom delningsekonomin, förändrade demografiska förväntningar hos företagen, politisk turbulens, hållbarhetsprofilering, AI- och valutaförskjutningar. Dessa är bara några av de många faktorer som pressar affärsresebranschen att vara anpassningsbar.
Teknologin möjliggör förändringen
Dagens kommunikationsteknologi, distributionskanaler, avkännings- och identifieringsteknologi kommer att fortsätta att utvecklas i snabb takt. Utnyttjade på rätt sätt kommer de möjliggöra för resebyråer att leverera en sömlös, mer effektiv och en mer engagerande upplevelse i alla skeden av kundernas resor från bokning till incheckning samt vistelse på orten och reseräkningshantering.
Dagens affärsresenärer kräver högre nivåer av komfort, säkerhet och personlig upplevelse från resan, samtidigt som företagen eftersträvar kontroll och kostnadsbesparingar. Den nya teknologin kommer att stödja reseaktörernas förmåga att leva upp till dessa förväntningar.
Framväxande trender
Inom affärsreseindustrin går det att skönja fyra viktiga trender på marknaden. Den första är att distributionskanalerna förändras. Leverantörer som till exempel flygbolag vill ta en större plats som återförsäljare genom att ta mer kontroll över prissättning och även erbjudanden på flygbiljetter samt försäljning av tilläggstjänster. Det hänger samman med att flygbolagen befinner sig i en enorm förändring där lönsamheten pekat nedåt det senaste årtiondet.
Den andra trenden är uppkomsten av nya aktörer som AirBnB och Uber men även online aktörerna som utmanar de gamla affärsmodellerna. Den tredje är en allt mer ökad globalisering och konsolidering av återförsäljare av affärsresor och kundföretag, vilket utmanar balansen mellan globala system och lokal service. Den fjärde trenden och kanske den mest viktiga är att konsumentbeteendet förändras. Kunden idag förväntar sig service 24/7 med tillgång till allt online och man vill kunna jämföra priser, lägga till tjänster och på så vis ha mer kontroll och flexibilitet i sitt resande.
Allt mer personlig inom affärsreseindustrin
Framväxande teknik som artificiell intelligens sätter samtidigt mer och mer sin prägel på affärsresor, främst eftersom den är inriktad på att skapa en mer personlig upplevelse. Detta kan ske i bakgrunden av en bokningsplattform, där analysen av data skulle kunna användas för att göra sökresultaten mer personliga och användbara när resenären bokar en biljett. Alternativt kan det hända precis framför användaren genom att förse dem med detaljerad och anpassad information – till exempel det snabbaste sättet att komma till rätt flygplansgate eller hjälp att välja det mest miljövänliga transportsättet.
Steg för steg går vi närmare konceptet av en reseassistent som känner till affärsresenärens alla behov och önskemål. Alla tecken pekar på att framtida affärsresor stöds av en förutseende AI som automatiskt tar fram information som tillexempel bokningsnummer när det behövs och på förhand utför åtgärder genom att ha en taxi väntandes vid ankomst.
Branschansvar och framtiden
Framtiden är här och nu vilket innebär att affärsreseindustrin måste vara öppen för utvecklingen och hur den bäst ska utnyttja teknologin. Branschröster som Amadeus gör sin röst hörd för ett större samarbete och en dialog i affärsresevärlden. En framtid där man sätter kunden i första rum och med siktet riktat mot framtiden – där data utnyttjas på ett intelligent sätt genom chatt bottar och en snabb kommunikation och där man lär känna kunden och dess förväntningar.
Helt enkelt en framtid där affärsresenären är kund till alla. För att få till stånd det behövs en stor dos ödmjukhet där förändringen omfamnas samtidigt som man har respekt för allt som krävs. Teknologin för också med sig en ökad säkerhetsaspekt vilket innebär att de nya systemen har en större kontroll på affärsresenären, till exempel var de befinner sig och kan meddela om de är nära en plats för en olycka eller en terrorhandling. Det blir lättare att hålla ihop information och att utnyttja rapporteringssystem vilket ger en ökad säkerhet för resenären, företaget och de anhöriga. Det går inte att blunda för förändringarna som ligger framför affärsreseindustrin men det går att rida med på vågen och vara öppen och att investera i den nya teknologin.