Skip to main content
Start » Samhällssäkerhet » Från papper till platta: Kriminalvårdens resa till säker digitalisering
Sponsrad

Digitalisering är avgörande för att effektivisera arbetsflöden och minska arbetsbelastning inom offentlig sektor. För Kriminalvården, där även säkerhet är en avgörande faktor, har steget från papper till digitalt varit en utmaning – men också ett stort framsteg. Tillsammans med Sectra, som har över 45 års erfarenhet av krypterade kommunikationslösningar, har myndigheten visat att digitalisering och hög säkerhet kan gå hand i hand.

För Kriminalvården handlar det inte bara om att digitalisera för digitaliseringens skull. Det finns ett konkret behov av att frigöra tid, förbättra arbetsflöden och att göra material mer tillgängligt för de intagna – utan att kompromissa med säkerheten, säger Ludvig Knast, Key Account Manager på Sectra Communications.

Ludvig Knast. Key Account Manager, Sectra Communications

Lösningen är en säker, digital plattform där intagna nu kan ta del av information som tidigare var pappersbunden. Det har inte bara förbättrat tillgängligheten för exempelvis förundersökningsmaterial, utan också hjälpt att effektivisera Kriminalvårdens arbetsprocesser samt höjt den övergripande informationssäkerheten.

– Oavsett vilken digitaliseringsstrategi en organisation väljer, behöver säkerhetsfrågan spela en central roll från början – och inte komma in i efterhand, menar Ludvig Knast.

Han understryker även vikten av att bygga en teknisk plattform som kan utvecklas över tid.

– En digital lösning måste bygga på en säker och flexibel plattform redan från dag ett. Det är nyckeln till att skapa långsiktig hållbarhet i digitala satsningar – något vi har stöttat Kriminalvården med, säger Ludvig Knast.

Vad kan en organisation eller myndighet tänka på när det kommer till digitalisering av verksamheten?

– När säkerheten integreras tidigt i processen blir det betydligt enklare att vidareutveckla lösningen, anpassa den till nya behov, samt skydda både information och verksamhet över tid, förklarar han.

Kriminalvårdens initiativ går längre än bara teknologisk utveckling. Det visar att även myndigheter med höga säkerhetskrav kan digitalisera sin verksamhet på både ett säkert och användarcentrerat sätt. Enligt Myndigheten för digital förvaltnings (DIGG) rapport, Uppföljning av statliga myndigheters digitalisering 2023, lyfts säkerhet och kvalitet fram som avgörande faktorer för offentlig förvaltnings digitalisering. 

Sectra möter dessa förväntningar och har levererat en lösning som möter Kriminalvårdens högt ställda säkerhetskrav.

– Vi har djup kompetens och god förståelse för de säkerhetshot och fallgropar som verksamheter inom offentlig sektor kan möta under sin digitaliseringsresa. Att skydda information i känsliga miljöer kräver en tydlig förståelse för hotbilden och rätt verktyg för att motverka riskerna – och det är precis här vi utmärker oss, avslutar Ludvig Knast.

Next article