Start » News » Richard Båge: Så tar man företaget genom krisen
News

Richard Båge: Så tar man företaget genom krisen

Foto: Unsplash

Prioritera företagets likviditet, gör direkt en krisplan och var övergenerös med kommunikation. Så tar man sitt företag genom kriser, enligt företagsledaren och entreprenören Richard Båge.

Richard Båge

Företagsledare och Entreprenör

Foto: Johan Janing

När Coronakrisen slog till gick många företag i Sverige från grönt till blinkande rött över en natt. Farten och kraften i krisen har tagit många på sängen, men för företagsledaren och entreprenören Richard Båge är det inte en helt ny situation.

Som 19-årig nybliven cykelimportör gjorde han en jätteaffär och sålde hela sitt lager till en cykelhandlare. Men cykelhandlaren betalade aldrig.

– Sedan dess har jag ett extremt fokus på kassaflöde och likviditet, säger Richard Båge.

Efter den läxan har Richard Båge varit flitig med att starta egna företag, och investera i andra startups. På hans lista finns bland annat medieföretaget Mediaplanet (grundare), försäkringstjänsten Insplanet (grundare), boktjänsten Storytel, onlineapoteket Meds.se och vårdföretaget Doktor.se (delägare).

Vilka är de viktigaste egenskaperna för en företagsledare vid en kris?

– Att agera snabbt med en krisplan och vara tydlig med vem som gör vad. Sedan gäller det att vara transparent och hitta vägar för att snabbt kunna kommunicera med nyckelpersonerna.

– Men det är också viktigt att inte bara se till det kortsiktiga för att minimera de omedelbara negativa effekterna. Största utmaningen är att balansera så att man inte tajtar till alltför mycket. Vi försöker också titta framåt för att kunna gasa när det vänder.

Hur behåller man energin?

– Det svåra är att ladda om efter den första akuta krisperioden då alla i ledningen bara gick på adrenalin. Nu handlar det om att tagga till igen och att sätta nya mål: ’vad gör vi nästa vecka och nästa månad?’

Hur ska man se på investeringar under en lågkonjunktur?

– Det är nu man ska hålla ögonen öppna efter eventuella expansioner eller uppköp, för de bästa affärerna gör man ju när det står på botten, det gäller ju även som privatperson. Samtidigt är det extremt viktigt att inte bränna alla reserver utan ha ’torrt krut’ kvar.

Till sist, vad önskar du dig mest just nu?

– Att världen öppnar upp igen och att man får komma tillbaka till kontoret och känna energin från alla kollegor.




“Mina lärdomar från tidigare kriser”:

  • ”Cykelkraschen” 1991: Som 19-årig entreprenör och nybliven cykelimportör gjorde Richard Båge en jätteaffär och sålde hela sitt lager till en cykelhandlare. Men cykelhandlaren betalade aldrig. ”Sedan dess har jag ett extremt fokus på kassaflöde och likviditet.”
  • IT-bubblan 2001: ”Då jobbade jag med Insplanet, en försäkringstjänst på internet, och lärde mig hur viktigt det är med försäljning. När marknaden störtdök och vi fick väldigt få uppdrag att jobba med skolade vi om vår kundsupport till att jobba med försäljning i stället.”
  • Finanskrisen 2008-2009: ”Då hade vi haft en period av väldigt snabb tillväxt i Mediaplanet och gått från ett till 27 kontor i världen på fyra kontinenter. Men sedan kom Lehman-kraschen. Då lärde jag mig att man inte ska växa för snabbt och spretigt geografiskt för det var komplicerat att städa när det var som stökigast.”
Next article