Elbilsförsäljningen ökar stadigt, och för den som inte vill missa tåget gäller det att investera i infrastruktur för laddning. Som fastighetsägare finns det en hel del att tänka på i det här sammanhanget, men med en kunnig partner slipper man själv ge sig på de svåra bitarna.
Som konsument är möjligheten att ladda en elbil i hemmet avgörande. Det är i hemmet som bilen står mest, tätt följt av arbetsplatsen. Som fastighetsägare blir det allt viktigare att kunna erbjuda laddningsmöjlighet, och det är också något som höjer värdet på fastigheten, säger Magnus Lind som är vd för företaget Opigo, en av Sveriges ledande laddoperatörer.
Han noterar ett betydligt större intresse från fastighetsägare på senare år. Man har insett att omställningen sker här och nu, och dessutom börjar många boende ställa krav.
I januari 2022 utgjorde elbilar och laddhybrider nästan 75 procent av all nybilsförsäljning, och allt tyder på att den siffran kommer att stiga i framtiden. Att bara kunna erbjuda laddning på ett fåtal parkeringsplatser kommer därför sannolikt inte att vara tillräckligt inom bara några års tid.
– Man bör ta höjd och bygga ut ordentligt, eller åtminstone förberedande kabeldragningen så att man kan växa i sin lösning, säger Magnus Lind.
Magnus Lind
VD, Opigo
Foto: Opigo
Många fallgropar
Det går förstås att göra arbetet helt på egen hand, men det finns många fallgropar. Magnus Lind menar att man till exempel inte ska dra en kabel till varje laddare.
– Då får man en dum lösning där laddarna inte kan kommunicera med varandra. Man bör jobba med lastbalansering, så att energin fördelas efter behov.
Det förekommer även att vissa fastighetsägare låter de boende själva investera i en laddbox, men då hamnar man i samma fälla, då boxar av olika fabrikat sällan kan ”prata” med varandra.
Det finns även ytterligare en nivå av lastbalansering som kallas för dynamisk lastbalansering. Här tar man hänsyn till hela fastighetens elförbrukning.
Tricket är att inte belasta fastighetens elförbrukning med billaddning när man når förbrukningspuckeln i huset. Man betalar ju för effekttoppar, och vill så klart inte att de blir för höga
Magnus Lind
Lägre kostnad än vad många tror
Kostnaden för att låta en samarbetspartner ta fram infrastruktur för laddning i fastigheten blir ofta betydligt lägre än vad många tror.
– Vår snittaffär ligger på 200 000 kronor, konstaterar Magnus Lind.
Han vittnar om att det generellt sett finns en uppfattning om att det är dyrare. Och det spelar ingen större roll om det handlar om en modern fastighet eller ett äldre hus.
Opigo erbjuder dessutom en helt administrationsfri tjänst, där man tar ett helhetsansvar för de laddstolpar man monterar. Som fastighetsägare slipper man därmed att befatta sig med allt från debiteringsflödet till kundservice och drift.
– De bitarna tänker man ofta inte på, men det kan bli väldigt jobbigt att hantera om man inte använder en partner med en trimmad serviceorganisation, konstaterar Magnus Lind.