Svensk skogsindustri hämtar råvara på 260 000 platser och transporterar till 1500 mottagningsplatser årligen. Branschorganisationen Skogsindustriernas löfte är att ha fossilfria inrikestransporter på land till 2040. För att nå dit krävs dock att ett flertal hinder elimineras så fossilfria transporter blir konkurrenskraftiga.
På vägen mot fossilfria inrikestranporter är industrins ambition att elfordon ska finnas tillgängliga på marknaden och i kommersiell drift redan innan 2030 och att branschens ska ha en branschgemensam bild och färdplan för hur elektrifiering ska utvecklas därifrån.
–Som Sveriges största transportköpare har skogsindustrin en central roll i att driva frågor inom transport- och infrastrukturområdet. Redan 2030 har vi en förhoppning om att hälften av de lastbilar som beställs till att transportera skogsindustrins råvara ska vara elektriska. Två av de viktigaste frågorna är underhåll av väg- och tågnätet samt fossilfria transporter, säger Elin Swedlund, ansvarig för transportfrågor på Skogsindustrierna.
Världsunik elektrifierad flisbil
Världens största ellastbil rullar nu i projektet TREE som leds av Skogforsk. Den världsunikaflisbilen är 33,5 meter lång och väger fullastad 94 ton. I Värmland finns den första av totalt sju demosajter som håller på att byggas upp inom ramen för TREE. Totalt är en handfull ellastbilar i drift i skogsindustrin idag, med goda resultat.
–Tekniken är tillgänglig och ellastbilarnas prestanda är bra, utmaningen ligger i att skala upp antalet laddstationer samt att göra det ekonomiskt attraktivt att välja ellastbilar framför diesellastbilar. En rimlig målsättning är att på sikt elektrifiera drygt 60 procent av timmerbilarna, säger Elin Swedlund.
Svensk skogsindustri exporterar 90 procent av sin råvara globalt. Långt avstånd till marknaden gör att avståndsbaserade avgifter slår hårdare mot Sverige än andra länder när det gäller påverkan på produktpriset. Transportsträckorna i Sverige är långa, ofta betydligt längre än i andra europeiska länder. Transporten fram till slutkund är därför mer kostsam för svensk skogsindustri i förhållande till andra länders skogsindustri.
Eftersatt underhåll minskar attraktionskraften
En typisk transportkedja för timmer inleds ofta med lastbilstransport till en tågterminal där veden lastas om till tåg som kör till industrier runt om i Sverige. Där förädlas råvaran till förnybara produkter. Från industrin skeppas dessa varor sedan ut till hela världen antingen via båt eller tåg, eller genom intermodala transporter där lastbil ingår. För att Skogsindustrierna ska nå sitt klimatmål till 2040 krävs därför att industrin ska kunna fortsätta öka andel råvaror och gods som transporteras via järnväg.
–En stor utmaning är att godstransporter på järnväg i dagsläget är för dyra, vilket gör det mindre konkurrenskraftigt att lasta över skogsindustrins råvara från lastbil till tåg. Eftersatt underhåll, hastighetsnedsättningar och osäkerhetsfaktorer kring när tågen ska komma fram är några av de största utmaningarna, säger Elin Swedlund.
Avgifterna begränsar skogsindustrin
–Trafikverket ser för närvarande över banavgifterna för godståg, ett uppdrag som presenteras i juni i år. Det är ett viktigt uppdrag eftersom banavgifterna har ökat med 600 procent de senaste 15 åren för tunga godstransporter. Det är viktigt att järnvägen är konkurrenskraftig eftersom när järnvägen fungerar väl så är den ett effektivt sätt för svensk industrin att transportera tunga varor långa sträckor genom hela Sverige och ner till Europa. Utredningen ger en tydlig signal till skogsindustrin och övriga näringslivet angående hur regeringen ämnar främja spårbundna godstransporter framöver, säger Elin Swedlund.