Start » Molntjänster » Svenska teknikbolag hjälper organisationer att skapa digitala ekosystem
Vägen till molnet

Svenska teknikbolag hjälper organisationer att skapa digitala ekosystem

Foto: Unsplash
I samarbete med: Soluno
Foto: Unsplash
I samarbete med: Soluno

För att företag ska kunna handplocka de marknadsledande globala leverantörerna och få tillgång till de absolut bästa tekniska lösningar inom olika områden krävs en länk som skapar en röd tråd och får det digitala ekosystemet att hänga ihop.

Svenska teknikbolag är bra på att utveckla affärsmöjligheter i att agera kitt mellan olika tekniska lösningar och plattformar som ett företag använder. Det handlar om alltifrån samarbetsverktyg till affärssystem, telefonilösningar och CRM-system. Många innovativa svenska teknikleverantörer samverkar med globala partners. Tillsammans skapar de molnlösningar som förser kunden med en helhetslösning.

mattias ohde soluno

Mattias Ohde

Vd, Soluno BC

Foto: Soluno

– Den här typen av partnersamverkan gynnar kunden eftersom det ger dem tillgång till världsledande lösningar inom olika teknikområden. De små innovativa svenska teknikbolagen kan addera mer funktionalitet som gör det möjligt för företag att handplocka världsledande aktörer inom respektive teknikområde. Samtliga lösningar från olika leverantörer behöver fungera i ett samlat digitalt ekosystem, säger Mattias Ohde, vd på Soluno BC, ett företag som specialiserat sig på att leverera telefoni i molnet integrerat med plattformar och applikationer som företag använder från olika leverantörer.

Enklare och mer intuitiva molntjänster framöver

Ett område där svenska organisationer ligger långt fram är molnbaserad telefoni. Vårt arv från Ericsson och det faktum att svenskarna var tidiga med att ersätta den stationära telefonin med mobila motsvarigheter bidrar till det. Bland småföretag med uppemot trettio medarbetare använder drygt 85 procent i dagsläget molnbaserad telefoni.

– Det handlar om att automatisera informationsöverföringen och samla informationen i ett fåtal gränssnitt. Den här typen av lösningar behöver bli ännu enklare och mer intuitiva framöver. Där kan molntjänsterna verkligen bidra till att vi når hela vägen fram.

Vår vision är att det ska vara lika enkelt att använda affärssystem, CRM-system och andra tekniska lösningar på jobbet som de appar och lösningar människor använder privat, säger Mattias Ohde.

Läs mer här.

Nästa artikel