Skip to main content
Start » Kritisk Infrastruktur » Nu laddar vi om …
Sponsrad

Elektrifieringen av den svenska transportsektorn är en viktig del av omställningen till ett hållbart Sverige. För att möta kraven från både invånare och näringsliv på eldrivna fordon krävs en snabbare utbyggnad av laddinfrastrukturen.

Antalet elbilar i Sverige fortsätter att öka. I år förväntas 40 % av alla sålda bilar vara laddbara, och år 2030 beräknas det finnas 3 miljoner laddbara fordon i landet.

Simon Gullberg.

– Hållbarhet är en central del av vårt arbete. Vi vill erbjuda smarta lösningar som minskar miljö- och klimatpåverkan. E-Foundations fundament består av 100 % återvunnen plast och endast några kilo stål. Det kommer från en lokal tillverkare i Jönköping. Vårt minsta fundament väger 40 kg, jämfört med ett motsvarande betongfundament på 800 kg!

Ett av de största hindren är att utbyggnadstakten av publik laddinfrastruktur inte håller jämna steg med efterfrågan. Det kan minska intresset för elbilar och skapa osäkerhet kring laddmöjligheter. Enligt bilbranschen behövs dubbelt så många laddstationer som det finns idag, men osäkerhet kring hur de ska dimensioneras kan vara en av orsakerna som bromsat utvecklingen.

– På Melbye Group har vi utvecklat ett infrastruktursystem – E-Foundation – som gör det enkelt att skala upp eller ner laddstationer efter behov. Det är en modulär och flexibel lösning som möjliggör snabb anpassning i takt med efterfrågan. Eftersom det är helt betongfritt erbjuder det ett mer hållbart alternativ till traditionella betongfundament, säger Simon Gullberg, produktansvarig och utvecklare på Melbye.

Melbye har i många år utvecklat betongfria brunnar och infrastruktursystem i HDPE för olika tillämpningar. Här finns allt som behövs under mark – från kanaler för kablar till multikanaler som endast kräver minimalt bärlager. Dessutom kan de användas för fiberskåp och batteribackup-lösningar för energilagring.

Genom att använda återvunnen plast minskar Melbyes lösning CO₂-utsläppen med 90–95 % jämfört med ett standardbetongfundament och 50–60 % jämfört med stål. Tack vare den låga vikten kan fundamenten hanteras för hand, utan behov av tunga maskiner. De finns i olika dimensioner och är staplingsbara för effektiv logistik och installation.

– Vi samarbetar med producenter och installatörer av laddstationer för att underlätta en smidig utbyggnad. Posten Bring i Norge bygger nu en laddstation för tunga fordon med Melbyes fundament som grund.

För att säkerställa maximal flexibilitet används en adapterplatta i stål som anpassas efter den aktuella applikationen. Den kan enkelt bytas ut när laddstationen behöver uppgraderas, vilket innebär att parkeringsytor inte behöver stängas av eller grävas upp på nytt. Detta sparar både tid och kostnader. Adapterplåtarna utvecklas kontinuerligt till de applikationer marknaden behöver.

– Vi har även utvecklat krockskydd för att skydda laddarna från påkörning, berättar Simon.

Ett laddstationsfundament måste vara stabilt och säkert rymma all nödvändig utrustning. E-Foundation kombinerar hög hållfasthet med hållbarhet och kan återanvändas vid behov. Tack vare sin modulära design är installationen enkel, snabb och kostnadseffektiv.

– De entreprenörer som utför installationerna vill ha flexibla lösningar som är enkla att montera och effektiva att arbeta med. Samtidigt efterfrågar kunder en kombination av ekonomi och hållbarhet – och det är precis vad vi erbjuder med E-Foundation.

Next article