Start » Finans » Zimpler anser att framtidens digitala betalningar behöver vara ännu snabbare och säkrare
Future of Finance

Zimpler anser att framtidens digitala betalningar behöver vara ännu snabbare och säkrare

stockholm
I samarbete med: Zimpler
Foto: Romain Lohezic
stockholm
I samarbete med: Zimpler
Foto: Romain Lohezic

Finansiella tjänster i allmänhet och betalningar i synnerhet följer de trender vi ser i samhället i övrigt. Allt ska gå snabbare, enklare och vara bekvämare för användaren. Samtidigt behöver säkerheten och hastigheten förbättras när framtidens betaltjänster utvecklas. Det anser Johan Strand, CFO på Zimpler, som utvecklar nästa generations bankbetalningar.

Marknaden för digitala betalningar och fintech har utvecklats i snabb takt på senare år. Vi vill använda den teknik som bäst kan hjälpa till att göra transaktioner online säkra och friktionsfria. När vi startade åstadkom vi detta genom en fakturalösning med en egenutvecklad identifieringstjänst. I takt med att tekniken och infrastrukturen har gjort det möjligt för oss att bygga bättre, snabbare och säkrare lösningar har vi utvecklats och är idag en open banking platform, helt fokuserade på bankbetalningar i realtid, säger Johan Strand.

Johan Strand zimpler

Johan Strand

CFO, Zimpler

Foto: Zimpler

Säkerhet är nyckeln till att göra affärer online

– Sverige har verkligen varit i framkant när det gäller digitalisering av betalningar. Det har varit inspirerande att se företag som Swish och Klarna förändra vårt sätt att göra affärer. Just nu är Sverige förmodligen på väg att bli det första kontantfria landet. Svenskar har alltid varit ett land med early adopters, det är nog därför vi har kunnat bygga så många globala teknikföretag trots att vi är så små.

Oligopolstrukturen på bankmarknaden har också bidragit till att svenskarna anammat digitala lösningar som Swish och Bank-ID på bred front, säger Johan Strand.

Han betraktar säkerhet och hastighet som två prioriterade förbättringsområden vad gäller framtidens digitala tjänster.

– Säkerhet är nyckeln till att kunna göra affärer online. I Sverige har vi en låg andel bedrägerier jämfört med andra länder. Fortfarande finns det så mycket kvar att göra, speciellt inom nya, snabbt växande segment som marknadsplatser, gaming eller inom delningsekonomin. Där ser vi en större grad av transaktioner mellan konsumenter med högre risk för bedrägerier. Oavsett om det är när du handlar på Tradera eller när du köper en ny avatar i ditt favoritspel så kan säkerheten stärkas med ny teknik.

Det är därför vi har investerat stort i KYC och säkerhet under det senaste året, säger Johan Strand.

Hastighet är ytterligare en avgörande faktor för att göra användarens resa enkel, förståelig och snabb. Inga fler långa ansökningar om att öppna ett konto eller registrera din adress och personlig information. Det dödar konvertering och tillför inget eller litet värde.

Digital identifiering förblir en utmaning

Zimpler erbjuder realtidsbetalningar och utbetalningar som är säkra för både slutanvändare och handlare. Zimpler har löst detta genom att integrera KYC och betalningsflöde i ett. När en betalning behandlas adderar Zimplers lösning även KYC-information i samma flöde. På det sättet görs transaktionsflödet användarvänligt men samtidigt säkert och tryggt för alla parter.

– Digital identifiering är förmodligen en av de mer komplexa frågeställningarna att tackla framöver. I takt med att vi blir allt mer globala i vårt sätt att leva, uppstår också nya utmaningar.

Inte minst vad gäller gränsöverskridande betalningar, exempelvis att ge slutanvändaren en bra användarupplevelse oavsett var den befinner sig, säger Johan Strand.

Nästa artikel