Start » Elektrisk Transport » Mattias Ekström – Elektrisk pionjär i Dakarrallyt
Elektrisk Transport

Mattias Ekström – Elektrisk pionjär i Dakarrallyt

mattiasekström
mattiasekström
Foto: AUDI MOTORSPORT COMMUNICATION

Han kör världens tuffaste rally, men följer ingen annans hjulspår. Mattias Ekström är motorstjärnan som uppnått mer än de flesta, men som ständigt hittar nya sätt att återupptäcka sig själv. Nu står han i frontlinjen för Audis spektakulära satsning på det extrema ökenrallyt Dakar – med en elektrisk hybridbil.

Den pågående elektrifieringen av bilindustrin kan knappast ha undgått någon. I centrum för utvecklingen ligger motorsporten som en testbädd för den nya teknologin, med de mest extrema förhållandena och de mest innovativa idéerna.

En av de största stjärnorna i Audis fabriksförarstall är svenske Mattias Ekström. Den numera 43-årige dalmasen har levererat stora värden åt sin trogna uppdragsgivare i över 20 år, med bland annat två titlar i den tyska racingserien DTM.

Det är därför inte särskilt konstigt att Audi valt att engagera Ekström (med svenske kartläsaren Emil Bergkvist) även i sitt senaste projekt: en elektrifierad attack på Dakarrallyt.

Fakta Om Mattias Ekström & Audi rs Q e–tron
Mattias Ekström

Bor: München
Ålder: 43
Familj: flickvän, två barn och en jack russell-terrier
Barndomsdröm: att köra många olika tävlingsbilar
Karriär: en av Sveriges absolut mest framgångsrika och mångsidiga tävlingsförare. Touring car-legend med dubbla titlar i tyska DTM (2004, 2007) och guld i svenska STCC (1999). Vann också nyligen det elektriska touring car-mästerskapet Pure ETCR under premiärsäsongen 2021. Världsmästare i rallycross (2014).

Audi RS Q e–tron

Drivlina: elektrisk, fyrhjulsdrift.
Laddkoncept: en tvåliters TFSI/bensinmotor används vid behov för att ladda batteriet under körning på de långa etapperna. Förbränningsmotorn förbrukar under 200 gram per kWh.
Effekt (elektrisk): 500 kW (670 hk)
Batterikapacitet: cirka 50 kWh, väger 370 kg.

Flerårig satsning mot toppen

Vapnet stavas Audi RS Q e-tron; inte den första bilen med elektrisk drivlina att komma till start i det klassiska ökenrallyt, men väl den första att göra det med vinnarambitioner.

Eftersom tävlingen pågår i två veckor, med dagsetapper på uppemot 80 mil i en miljö utan laddinfrastruktur, är det (ännu) inte tekniskt möjligt att genomföra en segersatsning enbart på el. Audi har istället utvecklat ett hybridkoncept där en bensinmotor fungerar som räckviddsförlängare för att ladda batteriet under färden. All framdrivning sker emellertid elektriskt via en generator, och totalt minskar man därmed bränsleförbrukningen med upp emot 50 %.   

Teamet fick sin första genomkörare när årets upplaga av Dakar nyligen avgjordes i Saudiarabien. Mattias Ekström slutade på en imponerande niondeplats, bäst i Audi-gänget där också rallygiganterna Carlos Sainz och Stéphane Peterhansel ingår.

– Vi kom till Dakarrallyt med målet att genomföra det och lära oss på vägen, säger Mattias Ekström. Jag hade inte trott att vi skulle ha så bra fart som vi hade, med flera topp fem-tider och sträcksegrar. Vi måste vara stolta. Vi har trots allt utvecklat bilen på bara ett år.

Spännande utveckling

Att som professionell tävlingsförare byta fossila erfarenheter, inlärda i decennier, mot nya elektriska intryck är inte helt lätt. En stor skillnad, menar Ekström, är den enväxlade växellådan. I en elbil portioneras motoreffekten inte ut i gradvisa steg. Istället står all kraft till förfogande på en gång – lite som en on/off-switch.

– I en elbil behöver man aldrig oroa sig för motorstopp eller att man har rätt växel. Effekten kommer direkt när man trycker på gasen och är alltid tillgänglig. Det gör livet som förare väldigt enkelt. Det blir också lättare att bromsa mer effektivt.

Just bromsteknologin, menar Ekström, är särskilt intressant för såväl elbilsburna racerförare som för vardagspendlare.

– Det som är riktigt spännande är motorbromsen, det vi kallar ”re-gen”. Om den används på rätt sätt är den så kraftfull att man i teorin inte behöver några bromsskivor. Du kan använda energin från bilens rörelse för att bromsa, och samtidigt ladda batteriet.   

– För mig är det innovation på riktigt.

Jakten på ständig förbättring – och en plats i historieboken

Mattias Ekström räds inte det okända. ”Go Hard or Go Home”, som hans eget motto lyder.

– I början av min karriär fick jag en tavla av min mamma. Det stod ”Du kommer aldrig först om du går i fotspåren efter andra”.

Att leva ett beprövat liv är så tråkigt. Jag mår som bäst bland människor som vill göra nya saker och förbättra världen. Det är min livsenergi.

Mattias Ekström

Nu väntar ett nytt år av förberedelser innan Ekström och Audi-teamet återigen ska ta sig an Dakarrallyt i januari 2023. Det är en tuff uppgift, men målsättningen är klar för den segervane svensken.

– Jag vill vinna Dakar. Om det tar ett, två eller fem år spelar ingen roll, men jag kommer att vinna det innan jag dör. Jag kommer inte att ge mig förrän det sker.

Bara en svensk förare har någonsin vunnit Dakarrallyt: Freddy Kottulinsky (1980). Kanske är de snart två. Mattias Ekström har i alla fall bestämt sig; sanden ska bli till guld.

Nästa artikel