Start » AWS » Så når svenska företag framgång i molnet
AWS

Så når svenska företag framgång i molnet

Sjoerd Verborg, Head of Partners AWS Nordics. Foto: AWS

Kraven på digitalisering har ökat markant. Inte minst under pandemin. Oavsett storlek på företaget så kan steget till molnet göra att man både blir mer flexibel och kan skapa innovativa lösningar snabbare.

Idag använder företag molnlösningar på många olika sätt. Sjoerd Verborg som är partnerchef på AWS, menar att många tittar på kostnadsperspektivet till att börja med eftersom detta ofta är lockande.
– Kostnadsaspekten är viktig, men vi ser att när många företag börjar komma igång med molnet så blir snabbt andra faktorer viktigare. Fokus blir snarare: “hur snabbt kan jag få ut nya innovativa produkter på marknaden som förbättrar mina kunders upplevelse?

Tidigare när företag utvecklade nya digitala tjänster så kunde det ta minst 10-12 veckor att få upp en ny server. Ibland tog det ännu längre eftersom man var tvungen att även bygga upp alla tjänster och programvara runt omkring, såsom lagring, databaser, analysverktyg och maskininlärning. Med molnet så kan man sätta upp tusentals servrar på några minuter och direkt få tillgång till de över 200 tjänster som AWS erbjuder.

Med molnet så kan man sätta upp tusentals servrar på några minuter och direkt få tillgång till de över 200 tjänster som AWS erbjuder.

Vikten av lokala partners

Några av de vanligaste utmaningarna som kan uppstå när företag överväger att flytta till molnet är inte av teknisk karaktär. Det handlar snarare om kultur och människor.
– Vi ser idag ett par gemensamma faktorer hos de företag som lyckas bäst med flytten till molnet. Det handlar om att ledningen ska vara överens och övertygade, det handlar om att sätta tidiga mål för övergången, och det handlar om att ha tillgång till rätt kompetens, säger Sjoerd Verborg.

Det är här som AWS Partner Network (APN) kommer in. APN är ett globalt nätverk av partnerföretag som använder AWS molntjänster för att bygga och skapa olika lösningar och tjänster till kunder. I Sverige är nätverket snabbt växande och det finns hundratals APN-partners att välja bland som kund.

I Sverige är nätverket snabbt växande och det finns hundratals APN-partners att välja bland som kund.

AWS investerar mycket i APN. Förutom tillgång till AWS beprövade och säkra globala infrastruktur, så får AWS partners affärsmässigt och tekniskt stöd, samt även hjälp med marknadsföring. Dessutom finns ett brett utbud av olika specialiseringsprogram som gör det möjligt att öka kunskapen och erfarenheten kring lösningar som bygger på AWS moln. Detta möjliggör att på ett ännu bättre sätt tillgodose kundernas behov av en snabbare digitalisering.

Det finns ingen kompressionsalgoritm för erfarenhet

– Vi märker att fler och fler företag vill komma i gång och använda molnet för att driva idéer och innovationer framåt. Därför är det viktigt för oss att jobba med en mångfald av lokala partners som har djup kunskap om våra kunders verksamhet. Det finns ingen “kompressionsalgoritm” för erfarenhet och jag tror att när kunderna börjar anlita expertisen hos AWS partners, så ökar chansen att uppfylla och överträffa deras affärsmål. Det betyder att de kan nå ut med nya innovativa lösningar till sina slutkunder snabbare.

Sjoerd har också ett tips till kunder som letar efter en bra partner.
– På AWS brukar vi säga att 90 procent av det som vi utvecklar är direkt kopplat till vad kunderna säger till oss att de vill ha. Vi lyssnar extremt noga på våra kunder för att verkligen förstå utmaningarna och hur vi kan möta behoven. När det gäller de övriga 10 procenten så jobbar vi med att titta framåt och försöka förutspå vad det är som kunderna kommer att vilja ha i framtiden. Man skulle kunna säga att vi lyssnar på kunder och ”läser mellan raderna”. Det här är en princip som också kunderna bör tillämpa när de väljer partner. Välj en partner som förstår affären, är lyhörd för ditt behov, men som också kan driva på för att skapa innovation och förändring, säger Sjoerd Verborg.

Kunder som blivit framgångsrika tack vare partners

Det saknas inte exempel på kunder som lyckats väl med sin molnresa just tack vare att de fått bra hjälp från olika typer av partners i AWS Partners Network. Ett exempel är medieföretaget Aller Media som behövde ett tillförlitligt och ekonomiskt sätt att tagga och spara information om de miljontals foton som finns i deras bildarkiv. Tillsammans med partnern KeyCore utvecklades ett verktyg som automatiserade taggningen baserat på maskininlärningstjänster från AWS. Ett annat exempel är konfektionsföretaget Cloetta som med hjälp av ElasticMove flyttade kritiska affärssystem till AWS moln.

– Många företag flyttar till AWS moln i stället för att själva spendera resurser på att underhålla och hålla servrar i gång. De utnyttjar fördelarna med molnet för att få mer tid att utveckla nya innovativa tjänster, för att spara kostnader och för att bli mer effektiva och hållbara.

Hålla jämna steg

Eftersom det finns ett snabbt växande behov hos många kunder, så tror AWS att de investeringar som nu görs i partnernätverket i Norden kommer hjälpa kunder att navigera sin molnresa på ett bra sätt.


– Vår närvaro, expertis och förmåga att hålla jämna steg med svenska företag som vill flytta till molnet kommer betyda mycket i framtiden, avslutar Sjoerd Verborg.

Nästa artikel