Start » Affärsresor » Osund konkurrens bland resebyråer lurar affärskunden
Affärsresor

Osund konkurrens bland resebyråer lurar affärskunden

Det saknas transparens i prisuppgifter från resebyråer och resesajter till kunderna. Man gömmer tilläggsavgifter i ett paketerat ”nettopris” som ­kunden luras till att tro är flygbolagens egna nettopriser. Det anser Mona ­Kågström, vd på Täby Resebyrå.

Tydligare information

– Numera har en ökande del av ­affärsresebyråerna börjat dölja en viss del av arvodet. Syftet är att framstå som ett billigare alternativ med mycket låga synliga arvoden, 15 – 35 kronor beroende på tjänst. Man använder ordet ”resebyråns” nettopris vilket alltså inte ska ­förväxlas med flygbolagens ­nettopris.

Det hon skulle vilja se är att alla resebyråer tydligt ­redovisar ­flygbolagets nettopris och de egna arvodena separat. Det blir då ­också tydligare att resebyrån är en ­förmedlare av flygbolagens ­tjänster så att flygbolagen fortsatt är ­ansvariga för det som de levererar.

”Det måste vara tydligt vad man betalar för.”

– Många företag tar hjälp för att effektivisera sitt resande och är ­också beredda att betala för att få den hjälpen via en affärsresebyrå. Om de ska ha en chans att göra rättvisande jämförelser mellan resebyråerna så måste det vara tydligt vad man betalar för. Risken finns att man annars bara väljer den lägsta prislistan och inte ser eventuella dolda extra avgifter.

Priskontroll tar tid

En privatperson som gör enstaka resor kan ha tid att själv kontrollera med respektive flygbolag vilket det egentliga nettopriset är, men för företag skulle en sådan priskontroll ta alldeles för lång tid. Därför måste de kunna lita på sin affärsresebyrå, att de alltid hittar det förmånligaste priset för just deras behov.

– I det perspektivet är det mycket olyckligt att det börjar ­breda ut sig en tendens bland resebyråer att inte vara helt ärliga i sina redovisningar av sin prissättning.

”Hela 20 procent använde sig av lockpriser som aldrig fanns”

I en stor jämförande studie i Norden visade det sig att en tredjedel av alla resebyråer och resesajter inte hade samma pris på jämförelsesidan som på bokningssidan, och hela 20 procent använde sig av lockpriser som aldrig fanns när man gick vidare till bokningssidan.

– Vi har själva gjort jämförelser där vi kontrollerat flygbolagets nettopriser med olika resesajters och det skiljer mycket. Vid ett tillfälle var skillnaden så mycket som 954 kronor på en enkel resa mellan ­Göteborg och Stockholm.

Hennes bästa råd till kunderna är att alltid kräva att resebyrån ska redovisa flygbolagets nettopris och därmed på ett affärsmässigt sätt ha en transparent prissättning.

Nästa artikel