Start » Medarbetarhälsa » Hungriga och hållbara medarbetare med MAX Motivation
Sponsrad

MAX Burgers är en geografiskt utspridd organisation fördelad på fyra olika länder, cirka två hundra restauranger och fyra kontor. Det är också en organisation med en enormt snabb tillväxttakt, där kulturen och ”MAX-andan” är en väldigt viktig komponent för att bibehålla ett välmående företag med hållbara medarbetare.

Just hållbarhet är en grundläggande pelare på MAX som företag. Såväl när det gäller miljön som företaget i stort och på individnivå. Friska och hälsosamma medarbetare är en viktig komponent för ett hållbart företagande. Det menar Sirin Ariason som är Head of Internal Communications på MAX. Hon berättar:
– Precis som de flesta andra organisationer var vi nog lite sköra efter pandemin. Så med målet att återskapa en gemenskap och att främja hälsan hos våra medarbetare valde vi att genomföra MAX Motivation, en teamaktivitet med hjälp av We+.

Sirin Ariason

Head of Internal Communications, MAX

Foto: MAX

Maxat engagemang bakom appen

Sirin hade haft kontakt med We+ genom en tidigare arbetsgivare och fick då uppleva vilken otroligt positiv inverkan en sådan teamaktivitet hade på hela arbetsplatsen. Sirin berättar:
– Förutom nyttan var samarbetet med teamet på We+ enkelt. Det märks tydligt vilken passion de har för välmående och hälsa, och det är omöjligt att inte bli smittad! När jag började på MAX var det givet att vända mig till gänget på We+ igen.

Problemfri planering gjorde det enkelt

Sirin hade därmed ganska bra koll på vad som krävdes inför och under en sån här teamaktivitet. We+ gör det mesta kring att sätta upp och rulla ut aktiviteten, och Sirins viktigaste uppgift blev att förklara enkelheten i verktyget för sina kollegor och senare att engagera medarbetarna att anmäla sig.
– Mycket av planeringen och förarbetet var egentligen redan klart tack vare kommunikationsmallar och verktyg som We+ försåg oss med. Vi fick till och med appen utformad i vår egen MAX-design. Sen gällde det att anpassa och justera innehållet för att passa vår egen tonalitet. Därefter var det bara att tuta och köra, säger Sirin.

Ketchupeffekt i engagemang

Aktiviteten var enligt Sirin lite trögstartad till en början, men efter att de började dela resultaten i Teams samt på Townhall-möten så vaknade organisationens vinnarskallar. Alla peppade alla och engagemanget växte snabbt.

I teamaktiviteten som de själva namngav MAX Motivation peppade man varandra mer än 42 000 gånger med likes, kommentarer, foton och videos. De motionerade i snitt 4,1 pass per vecka och deltagarna ökade sin motionsnivå med i snitt 70%.

81% av deltagarna motionerade två pass i veckan eller mer. 38% motionerade ett pass i veckan eller mindre innan MAX Motivation startade och bara 8% fanns kvar i denna grupp under aktiviteten.
– Vi lyckades engagera många som annars motionerar lite eller inte alls. Deltagarna motionerade 264 min per vecka i snitt vilket är långt bättre än WHO’s tuffa rekommendationer på 150 min för ett hälsosamt liv. Känslan var att vi verkligen hjälpte till att skapa hållbara medarbetare, men framförallt blev det ett engagemang och en positivism i organisationen som är viktigt för både hälsa och arbetsprestation, konstaterar Sirin.

Vi lyckades engagera många som annars motionerar lite eller inte alls.

Sirin Ariason

Nu är man redo för nästa utmaning

När MAX Motivation hade gått i mål var det många som genast frågade när nästa omgång skulle dra igång. Och MAX koncernledning är väldigt intresserade av att titta på kommande upplägg där medarbetarnas aktivitet är direkt kopplad till välgörenhetsinitiativ – hållbara medarbetare som bidrar till en hållbar värld. Sirin avslutar:
– Vi kan lugnt konstatera att det var ett maxat engagemang och en enorm succé som vi definitivt kommer att återkomma till. Stort tack till hela teamet på We+ för deras engagemang, pepp och outtröttliga arbete för en bättre hälsa!

Vill du läsa fler artiklar om medarbetarhälsa? Klicka här.

Nästa artikel