Start » Svensk Export » Internationell expansion kräver specialkunskaper
Sponsrad

SB International AB hör inte till ditt vanliga företag. Bolaget tillverkar och exporterar åkattraktioner till nöjesparker runt om i hela världen. Från fabriken i Jönköping skickar bolaget barnanpassade bilar och grävmaskiner som ska ge glädje åt tusentals användare.

Många av oss har nog ett och annat minne från att sitta i en minigrävmaskin. Om inte ett eget minne, så kanske när ditt barn senast var på nöjesparken.

– Barnet kör bilen helt själv, eller gräver med grävskopan på riktigt, med hydraulik. De upplever inte produkten som en leksak, utan de får uppleva hur det är på riktigt, säger Markus Jonsson, Vd på SB International AB.

Men marknaden för produkter som dessa är smal, framförallt i Sverige. Markus Jonsson berättar att branschen inte ens fått ett eget namn. SB International förstod tidigt att en internationell expansion var avgörande för fortsatt tillväxt.

Markus Jonsson (t. höger), Vd på SB International AB, tillsammans med produktionsteamet.
_______________________________

– Marknaden i varje land är relativt liten, men den globala marknaden är stor. Därför ligger det i vårt DNA att hela tiden hitta nya marknader och nya internationella samarbetspartners.

Internationell expansion mer än produkt

Men för att lyckas internationellt räcker det inte med en stark produkt. Det krävs kunskap – och insyn i både marknader och affärskulturer. Något som kan vara överväldigande. För att underlätta den internationella expansionen har SBI Sweden sedan länge ett starkt samarbete med EEN, Enterprise Europe Network.

– Det är en väldigt bra partner. Vi är en erfaren exportör, men det dyker alltid upp nya utmaningar som man behöver hjälp med. Då är det skönt att ha en stöttepelare som kan hjälpa till.

Markus berättar att det hade varit mycket svårare att hitta nya marknader, distributörer och lokala samarbetspartners om det inte vore för EEN:s breda nätverk. Samtidigt bidrar de med insikter och synpunkter i samband med rådgivning i olika frågor.

– Vi får konkret hjälp framåt. Sen har de även hjälpt till med finansieringen för att utveckla produkter, bland annat en bil som är handikappanpassad.

Om Enterprise Europe Network

Hjälper företag med tillväxt på nya marknader och erbjuder expertis inom internationell strategi, hållbarhet, digitalisering och finansiering. Med 3000 kollegor och 600 partnerorganisationer stödjer man global affärsutveckling i 67 länder. Europeiska Kommissionen är initiativtagare och finansiär av nätverket. I Sverige är Tillväxtverket huvudfinansiär.

För mer information: www.enterpriseeurope.se

Nästa artikel