Start » Molntjänster » TRR om sin digitala transformation: ”Idag är det ingen fråga om att välja, idag är det molnet som gäller”
Sponsrad

Från IBM AS/400 datorer, gamla monolitsystem och eget datacenter till en fullständig digital transformation i molnet för att möta framtiden och ett utökat uppdrag.

– För oss var molntjänster och ett väletablerat partnerskap det enda alternativet för att lyckas, säger Anna Berggren, CIO på TRR.

Omkring 950 000 av Sveriges tjänstemän inom det privata näringslivet har en extra trygghet via sina anställningar. De är kopplade till omställningsorganisationen TRR – det som förut kallades Trygghetsrådet – där de kan få stöd om de skulle bli av med sina jobb.

– TRRs digitala transformation började på allvar 2018. Vi har gått ifrån ett eget datacenter och avvecklat teknisk skuld till att upprätta en ny modern arkitektur och infrastruktur på mindre än fyra år, säger Anna Berggren, CIO på TRR.

Anna Berggren

CIO
TRR

Foto: Kristoffer Hedlund

Erfaren partner viktig – ”allt eller inget”                           

Relativt tidigt i projektet kom Asurgent in som partner. En erfaren aktör på migreringsprocesser till Microsofts molntjänster och som blev utsedd till Microsoft Partner of the Year 2021.

-För TRR handlade det kortfattat om att helt transformera sin IT-miljö till molnets intelligenta tjänster och få molnmiljön övervakad för att kunna hantera framtidens behov, säger Stephan Andersson, vd för Asurgent.

Stephan Andersson

Grundare & VD
Asurgent

Foto: Peter Knutsson

En sak TRR lärde sig var att ingen ny ”teknikskuld” fick skapas. Alla applikationer skulle kunna dra full nytta av molnplattformen Azure från dag ett. Här var partnerskapet med Asurgent viktigt.

-Vår flytt till molnet var enligt filosofin ”allt eller inget”. Visst är det så att man i vissa lägen kan ta saker i etapper. Vill man vara säker på att få en konkret affärsnytta behöver man se till att tekniken lyfter till och vara helt anpassad för molnplattformen, säger Anna Berggren.    

Inte bara teknik

Hon menar att ett projekt av denna typ inte bara handlar om teknik. Det är det enkla. En betydligt större utmaning är att hantera företagskultur, invanda arbetssätt och intern kommunikation med medarbetare längs hela förändringsprocessen.

-Framgångsreceptet var dels att Asurgent från dag ett förstod vart vi ville nå. Och dels att vi valde partnerskap framför sedvanligt ramavtal. En samarbetsform – i vårt fall – utan traditionellt synsätt på kund och leverantör, säger Anna Berggren.

Ta steget och kliv på tåget

Att lyfta från marken till en molnlösning är som att kliva på ett tåg i rörelse, menar Stephan Andersson. Man drar omedelbart nytta av den senaste tekniken som både ur ett säkerhets- och ett funktionsperspektiv ständigt är uppdaterad.

Anna Berggren avslutar med att partnerskapet med Asurgent och valet att ta hela steget från traditionell IT-drift till en fullständig molnlösning lönat sig.

– Vi ligger rätt i tiden med en modern, integrerad och helt skalbar IT-miljö som lika mycket stöder våra medarbetare i fysiska möten med klienter och kunder som på distans.

Nästa artikel