Start » Arbetsplats » Sickla Stationshus är framtidens arbetsplats i en industrihistorisk miljö
Sponsrad

Tomten är inte större än en villatomt, men den kommer att ge plats åt moderna kontor, handel, service, restaurang och konferenscenter, samt ha en tunnelbanestation i bottenplan.

– Sickla Stationshus blir en kommunikationsnod som ger mervärde åt hela området, säger Jesper Embring på Kanozi arkitekter.

Sickla har gått från industriområde till en plats präglad av handel. Nu står stadsdelen inför nästa steg i utvecklingen. Atrium Ljungberg, som äger stora delar av området, har som mål att göra stad av Sickla med en blandning av bostäder och kontor i urbana miljöer med kultur, utbildning, butiker och restauranger. Som ett led i det arbetet utlyste Atrium Ljungberg tillsammans med Nacka kommun en arkitekttävling kring uppgiften att skapa ett modernt kontorshus på en tomt på 1 500 m², belägen i centrala Sickla. Kanozi Arkitekter vann tävlingen med ett 23 våningar högt landmärke.

”Kanozi var den byrå som bäst hanterade de svåra förutsättningarna på platsen”, skriver Atrium Ljungberg i ett mail. ”De har skapat en väl gestaltad byggnad som andas modernitet, men samtidigt använder material och färger som smälter in i den industrihistoriska miljö som är så unik för Sickla.”

Vi valde att ta fasta på den fina gamla industribebyggelsen i området och komplettera den med ett modernt formspråk.

– Konkret innebär det ett mörkbrunt hus med stora glaspartier där estetiken påminner de omgivande industribyggnaderna från sent 1800-tal, säger Jesper Embring.

Tre gröna terrasser

De 23 våningarna i Sickla Stationshus ska stå klara 2024 och rymma 25 000 m² – till största delen kontorsyta. Mitt i huset, på våning tio, ligger restaurang och konferenscenter. Där finns också en lummig terrass med en inbjudande trätrappa i söderläge. Fler gröna terrasser finns på våning 16 och högst upp i byggnaden.

En bättre mobilitet och fler kommunikationer har gjort Sickla till en självklar del av centrala Stockholm. Idag trafikeras området av tvärbanan, saltsjöbanan och flera busslinjer. Om några år kommer även tunnelbanan att nå hit och hållplatsen kommer att vara placerad under Sickla Stationshus.

– Det är fantastiska förutsättningar! Stationen kommer praktiskt taget att vara placerad i huset och resvägen till T-centralen är sju minuter. Det går nästan inte att arbeta mer centralt, säger Jesper Embring.

Bygger framtidens kontor

Miljön är mycket viktig i projektet liksom att huset lever upp till hållbara miljökrav enligt certifieringssystemet Breeam Excellence. I utformningen har Kanozi också lagt stor vikt vid att skapa ljusa lokaler med goda inomhusklimat och fina siktlinjer i bullerfria miljöer.

– Vi bygger framtidens kontor, säger Jesper Embring. Vi vill att huset ska hålla länge och då måste lokalerna vara lätta att anpassa till hyresgästernas behov och önskemål. Vill någon ha cellkontor ska det gå att lösa, liksom öppna kontorslandskap och aktivitetsbaserade kontor där olika platser fyller olika funktioner. Våra ledord har varit flexibilitet och inkludering. Lokalerna ska fungera för alla åldrar och varje personlighet.

Nästa artikel