Start » News » Nya affärsmöjligheter & ökad effektivitet med AI
Sponsrad

Att implementera AI i verksamheten kan vara avgörande för att inte halka efter. Många organisationer är redan igång medan andra fortfarande undersöker möjligheterna. Det är hög tid att ta reda på hur AI kan stärka din verksamhet – annars riskerar du att tappa konkurrenskraft, menar Stefan Sax.

Artificiell intelligens är på väg att bli en nyckelfaktor när det gäller modern affärsutveckling. Det handlar om allt från effektivisering och att höja kvaliteten till att skapa helt nya affärsmöjligheter. Många bolag har idéer kring vad de vill göra, men upplever samtidigt att det är en utmaning att realisera dem.

Stefan Sax
Säljchef, Aspire

– En utmaning med att implementera AI är att kärnverksamheten kanske inte huvudsakligen kretsar kring IT, vilket gör det svårt att realisera lösningen på egen hand. Samtidigt ser många bolag potentialen i att utveckla sitt erbjudande, säger Stefan Sax, säljchef på Aspire och fortsätter:

– Ett bra sådant exempel är när vi hjälpte ett kollektivtrafikbolag att utveckla en ruttplaneringslösning som använder AI. Lösningen uppskattar avstånd, restid, kostnad, och föreslår sedan en optimal rutt, säger Stefan Sax.

AI maximerar värdet på data

Det skapar dessutom större möjligheter för företag att både samla in och analysera stora mängder data.

– Det är omöjligt för en människa att analysera all den data som en verksamhet genererar. Även om man använder statistiska verktyg så kommer man inte så långt, säger Fredrik Hagnelius, teknisk expert på Aspire.  

Komplexa samband tillsammans med enorma mängder data skapar utmaningar, menar Fredrik Hagnelius. Det går inte att maximera värdet av din data utan AI.

– Det går dessutom att dra slutsatser på en helt annan nivå än vad vi kunnat åstadkomma tidigare, säger han.

Fredrik Hagnelius
Teknisk expert, Aspire

Tråkiga vardagssysslor effektiviseras

Men även vardagliga uppgifter inom organisationen kan bli betydligt effektivare, menar Stefan, och nämner uppgifter som att sammanfatta information, skapa säljmaterial eller skriva mer omfattande mejl och brev.

– Och för att få ytterligare muskler kan man knyta de här modellerna till interna system, så att modellen lär sig allt om produkten du marknadsför och säljer. Då kan den skapa väldigt mycket kreativt innehåll som kan stötta säljprocessen.

Dessutom måste man se upp för utmaningar och fallgropar längs vägen, exempelvis IT-säkerhet och EU-regler som GDPR.

– Det här är komplext, och det är därför man ska ta hjälp av någon som oss. Vi är en trygg partner som hjälper företag och organisationer att dra nytta av digitaliseringens möjligheter och att identifiera områden där implementering av AI gör verklig skillnad. Samtidigt behöver man veta hur omställningen påverkar verksamheten, och där har vi processer för hur vi hjälper våra kunder på ett strukturerat sätt.

OM ASPIRE
Aspire är den framgångsrika sammanslagningen av Attentec och systemutvecklingsdelen på Nethouse. Med Aspire får du en trygg katalysator för digital innovation med specialistkompetens inom AI, IoT och affärsutvecklande systemutveckling.

If you can dream it, we can build it.

Nästa artikel