Skip to main content
Start » Skogstransport » Skogslogistik i förändring – skogsåkeriernas syn på omställningen
Skogstransport

Skogslogistik i förändring – skogsåkeriernas syn på omställningen

Transporter är en avgörande del av värdekedjan i skogsindustrin, och spelar därmed en viktig roll i den pågående omställningen till en mer hållbar transportsektor. Kraven på fossilfria transporter ökar, samtidigt som ny teknik och alternativa drivmedel utvecklas snabbt. 

Vi har bjudit in en panel med erfarna skogstransportörer samt branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag för att dela sina perspektiv på både utmaningar och möjligheter i transportsektorns omställning. 

Frågor:

1. Hur påverkar omställningen till fossilfritt er verksamhet och vad gör ni idag för att bidra till en mer hållbar transportsektor?

2. Vilka faktorer är viktigast för att ni ska kunna ta nästa steg i omställningen? Ser ni nya möjligheter eller affärsmodeller?

3. Hur ser ni på eldrift som alternativ inom skogstransporter?


Richard Ferm.

Richard Ferm, ägare och VD Fermgruppen Sundsvall

1. Omställningen påverkar oss alla och den framtida lösningen kommer att se olika ut beroende på geografi, typ av uppdrag samt tillgång till lämpligt drivmedel/energi. Vi har redan idag en fossiloberoende fordonsflotta och vi nyttjar HVO i våra fordon i den utsträckning som det för närvarande är möjligt att göra det.

2. De viktigaste faktorerna är desamma som alltid har varit aktuella, det är kundernas betalningsvilja samt infrastrukturen för de aktuella drivmedlen/energin.

3. Eldrift är en fantastisk lösning där förutsättningarna är de rätta, men det förutsätter tillräcklig batterikapacitet och en laddinfrastruktur som täcker behoven och en kapacitet på laddningsplatsen som har kapacitet för mer än ett fåtal fordon att ladda samtidigt. Att komma som trea, fyra eller femma och få vänta på sin tur tar betydligt längre tid i anspråk än vad det gör om det står någon vid dieselpumpen när man ska tanka. Där finns en risk för störande produktionsbortfall som är svåra att beräkna i kalkylen.


Mattias Mörtberg, Affärschef BDX Skog

Mattias Mörtberg.

1. Omställningen påverkar oss tydligt och vi arbetar brett med HVO100, projekt inom el och vätgas samt effektivare logistik. Vi satsar också på HCT-lösningar för att frakta mer volym med färre fordon, helt enkelt miljösmart!   

2. För att nå klimatmålen krävs ett nära samarbete mellan skogslogistikaktörer och kunder. Efterfrågan på hållbara transporter ökar, och med gemensamma mål och en öppen dialog kan andelen fossilfria skogstransporter öka. Omställningen måste ske på ett ekonomiskt hållbart sätt för att inte hota samhällsviktig verksamhet eller konkurrenskraft. BDX Skog, som verkar i Norrbotten och Västerbotten, ser ett stort behov av samverkan kring utbyggnad av laddinfrastruktur för att möta skogslogistikens behov. Vi följer även vätgasutvecklingen med stort intresse, särskilt relevant för långa transporter i glesbygd.

3. Eldrift är intressant och relevant för vissa delar av vår verksamhet, särskilt vid virkesterminaler med korta avstånd och god laddinfrastruktur. För skogstransporter i glesbygd med långa körsträckor är dock eldrift inte realistiskt i dagsläget, där är HVO100 det mest hållbara alternativet.


Göran Danielsson.

Göran Danielsson, ansvarig för skogstransportfrågor på Sveriges Åkeriföretag

1. Omställningen påverkar hela åkerinäringen, och vi rustar oss successivt. Lösningarna kommer att variera beroende på geografi, uppdrag och drivmedelstillgång. För att lyckas krävs att kunderna är med. Branschen står i stort väl rustad att möta framtiden och förändringsviljan är positiv.

2. Samarbete mellan transportörer, kunder, myndigheter och infrastrukturhållare är avgörandeom vi ska lyckas. Forskning bidrar med nya lösningar, men ekonomiska incitament måste finnas för alla parter. Efterfrågan på hållbara transporter ökar, och dialogen kring möjligheter är goda inom skogen.

3. Eldrift har en framtid inom skogstransporter där förutsättningarna finns. Utmaningar idag är batterikapacitet, laddinfrastruktur och driftssäkerhet. Mycket av skogstransporterna körs i glesbygd och transportbehoven är höga under vinterhalvåret då behovet med el är som störst i samhället.  Det gäller att eliminera driftstörningar med risk för störande produktionsbortfall. Begreppet logistik kommer få en ännu mer central roll i produktionen. Får vi störningar i transporterna påverkar det hela produktionskedjan.

Next article