Alla måste äta. Eftersom få av oss (mindre än 4,2 % i hela Europa) arbetar direkt med livsmedel är vi beroende av en lång och komplex kedja av människor, företag och maskiner för att få den mat som vi ofta tar för given. Eurostat uppskattar att det 2022 fanns 2,7 miljoner företag inom EU som sålde tjänster som rörde mat och dryck. Oavsett om det är en restaurang, ett hotell, en livsmedelsbutik eller den lokala marknaden måste all mat transporteras från gård till gaffel. Detta innebär att våra magar och företag är beroende av logistik. Faktum är att Eurostat uppskattar att 1,6 miljarder ton jordbruksprodukter transporterades med lastbil inom EU år 2023. Transport- och logistikbranschen står inför allt större utmaningar, som grovt kan delas in i personalrelaterade och regleringsekonomiska utmaningar.

Den största personalutmaningen för logistikbranschen är den stora bristen på förare. International Road Transport Union rapporterade 2024 att det i EU, Norge och Storbritannien 2023 fanns en sammanlagd brist på 233.000 förare, eller cirka 7%. Denna brist beräknas öka till 754.000 år 2028. Förarbristen drivs av många faktorer, men viktiga faktorer är åldrande befolkningar, brist på uppdaterade och kvalitativa rastplatser och harmoniserade regler för licensiering i olika länder.
Det kommande decenniet kommer att präglas av alltmer komplexa och krävande regelverk, vilket kommer att sätta press på transportföretagen. Till exempel kommer ETS2 (EU:s utsläppshandelssystem 2), som uppdaterades 2023, att inkludera vägtransporter i sitt cap-and-trade system senast 2027. Syftet med ETS2 är att minska utsläppen, vilket innebär ökade kostnader för logistikbranschen, som redan kämpar för att locka till sig de förare som behövs. Den mest betydande kostnaden i leveranskedjan är dessutom den sista kilometern, som uppskattas till mellan 40 och 50 procent av de totala transportkostnaderna.
Det finns flera möjligheter att ta itu med dessa utmaningar: automatisering och elektrifiering. Automatisering i olika delar av leveranskedjan, inklusive i själva jordbruksproduktionen, är en viktig möjlighet för att hantera bristen på förare, förbättra säkerheten på arbetsplatsen, minska kostnaderna för företag och konsumenter och till och med hantera sista milen-leveranser. Den växande industrin för autonoma leveransrobotar tar sig till exempel an den dyraste delen av leveranskedjan. Elektrifiering av tunga lastbilar är också ett sätt att minska de långsiktiga kostnaderna och uppfylla de allt strängare lagstadgade kraven.
RISE Research Institutes of Sweden är Sveriges forsknings-institut och innovationspartner. I internationell samverkan med företag, akademi och offentlig sektor bidrar vi till ett konkurrenskraftigt näringsliv och ett hållbart samhälle.